Simulador Seguidor de línia

ACTIVITAT 

Abans de posar-nos a programar robots de veritat, o bé si no disposem de material per muntar-los, el que podem fer és practicar amb simuladors. Les simulacions intenten reproduir escenaris o situacions que es poden donar al món real, i l’avantatge és que no cal tenir por de fer malbé el material o causar accidents.

DESTINATARIS: nenes i nens a partir de +8 anys.

APLICABILITAT: No cal tenir coneixements previs de programació ni robòtica, de fet pot servir com a activitat d’introducció. Malgrat tot, cal explicar alguns conceptes sobre decisions i algoritmes, ja sigui abans o durant l’activitat. Aniria bé conèixer prèviament l’entorn de Scratch.

PAS 1

El repte consisteix en programar un robot simulat per tal que resolgui un circuit seguint la línia. El robot tindrà uns sensors virtuals que poden detectar la línia.

 

Per fer-ho utilitzarem l’entorn de programació visual de Scratch, que entre moltes altres coses, també ens permet crear un escenari virtual, i amb el qual podem dissenyar una programació que seria molt semblant (sinó la mateixa) que faríem amb un robot real.

 

Obrim el projecte (https://scratch.mit.edu/projects/326627295/)

 

 

 

 PAS 2

Entrem a veure la programació fent clic al botó “Com està fet”.

D’aquesta manera veurem l’entorn de programació i podrem crear el nostre programa.

El projecte incorpora alguns blocs en l’espai de treball amb els quals podem resoldre de forma bàsica els primers moviments per provar el moviment del robot i la detecció de les parets.

 

 

 

PAS 3

A partir d’aquí es tracta de provar una programació que aconsegueixi portar el robot virtual seguint la línia. 

Recorda fer que el robot s’aturi quan arribi al final !!!

 

 

 

 

Altres passos …

Resolt el primer repte, podem provar si el mateix algoritme ens serveix per a resoldre altres itineraris (segurament no). Aquí és on podem introduir el concepte de generalització i explicar com un algoritme pot ser més ràpid o eficient en el temps però menys eficient en termes generals de resolució d’escenaris. De fet el que estem fent és similar al que s’intenta fer amb les intel·ligències artificials, que siguin capaces de decidir quina és la millor estratègia per a resoldre diferents problemes de la millor manera, utilitzant solucions generals que es puguin adaptar evolutivament a nous escenaris. Aquest seria un segon nivell de decisió diguem-ne No dubteu en posar a prova els vostres algoritmes amb circuits propis ! 

 

 

Llicència de Creative Commons untocdetic.net està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons

CA
ES CA